Happy new year! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van CesenFlo - WaarBenJij.nu Happy new year! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van CesenFlo - WaarBenJij.nu

Happy new year!

Door: Floortje

Blijf op de hoogte en volg CesenFlo

13 April 2016 | Thailand, Chiang Mai

Ons plan was om vanmorgen om 08.00u weg te rijden... Dat was ons plan, het zou niemand verbazen dat wij om 10.15 pas wegreden haha, maar dit is geen probleem wij hebben immers geen haast..

Pai officieel achter ons gelaten, top dagen gehad.. Chillen sfeer, leuke mensen, niks moet alles mag houding,  wij zouden er zeker nog een keer terug willen maar voor nu alles gezien in de omgeving.
Ik heb de eerste 2uur gereden door de bergen vandaag officieel de eerste dag van het nieuwe jaar Songkran, dit word hier gevierd door het gooien van water op elkaar. Dit begon na een uur rijden ongeveer. Wij reden door de bergen met haarspeld bochten, werden soms in gehaald door pick ups maar over het algemeen reden wij en onze filano alleen door de bergen. Turend in de soms mistige dieptes van gebergte duiken er uit kleine huisjes kinderen en volwassenen met waterpistolen of hele emmers warm/lauw of ijskoud water op. Deze gooien of schieten ze leeg op de voorbijgaande scooters voornamelijk op toeristen. Klinkt leuk, is het ook maar ook levensgevaarlijk als je met 70 voorbij knalt en je zicht word verblind doordat je een emmer met ijskoud water op je gegooid krijgt.  Gefilmd met de go pro dat bewaren wij voor thuis ;). Naar maten wij de stad van Chiang mai naderden stonden er steeds meer gezinnen of groepjes vrienden langs de weg, bijzonder om deel te mogen maken van hun feest van het jaar! In chiang mai opzoek naar aya service daar moesten wij de scooter inleveren,  echt zo aan te raden een scooter huren. Mega fijn je bent flexibel maakt het een stuk relaxer plus stuk goedkoper aangezien je niet hoeft te betalen voor gidsen die geen Engels kunnen ;).

Na aya service opzoek naar een tuktuk die ons naar ons hostel kon brengen. Moeilijk te beschrijven wat wij toen zagen. Wij liepen een onwijs lange straat in, langs een eindeloze parade met diverse buddha, hier en daar werden wij gezegend door local people (ijzer bakje water wat ze leeg gooien over je schouder) na tig keer de mensen bedankt te hebben via een politie agent een tuktuk weten te regelen. Deze lachten ons direct uit toen hij ons zag staan met onze backpacks, hij vertelde dat ons hostel in het centrum is en moeilijk te bereiken maar hij bracht ons tot waar mogelijk. Op internet werd er al aangegeven dat wanneer je in een tuktuk zit je een makkelijk doelwit bent voor het gooien van water, dit hebben wij zeker ook op die manier ervaren haha we kwamen na zo'n 10 minuten met de tuktuk en 5 minuten lopen zeik en zeiknat aan bij het hostel. Hier snel omgekleed en het centrum in.

Het is bijzonder om duizenden mensen op straat te zien dansen, euforisch te zien zijn, water te zien gooien en muziek te maken. Wij merkten al snel op dat er 2 kanten zijn een links van de poort en rechts van de poort. Links waren heel veel toeristen en heel veel alcohol, rechts vooral local dus gekozen om rechts in te slaan, zelfde parade alleen de toeschouwers waren divers. Dmv filmpjes en foto's word het bij terugkomst thuis op of Facebook een stuk leuker en duidelijker, dus houdt ik het via dit verslag kort.. Het festival was top, op diverse plekken op de straten kon je jou waterpistool vullen. Mooi om te zien hoe mensen telkens weer water gooide op de buddha's  die langs kwamen in de parade, om denken wij zo hun respect te tonen.

Nu na zo'n 4u het festival te hebben gevierd terug naar het hostel, douche maar vooral insmeren met aftersun. Man o man wat ben ik (ces ook licht) maar ik vooral verbrand. Knal rood, 3u scooter rijden telkens water op je krijgen op drogen en dat steeds in herhaling werkt niet heel positief ;).

Morgen is er hier een dag met watergevechten op straat en overmorgen watergevechten en afsluit parade. Voor ons staat morgen de dierentuin op de planning! Leuk om het festival mee te maken maar ook wij moeten keuzes maken om zo onze dingen rondom chiang mai nog te zien.

Zo nog een keer aftersun en dan het centrum in voor een hapje eten.

Dikke kus van ons.

• 13 April 2016 - 16:20

Raldy:

Weer een mooi verslagje....fijn dat jullie zo genieten xxx

• 13 April 2016 - 22:37

Tante Loes:

Wat leuk al die verslagen van jullie
    Ik leef me helemaal in met jullie verslagen
    Kan niet wachten op het volgende verslag
    Goed insmeren en geniet nog maar volop
    Liefs en kusjes van ons xxxxx